Murumendi

inaxio (ez da egiaztatu)-k sortua, 2005, ekaina 9 - 22:18
Garaiera 859 m
Mendialdea
Kokapena ED50 30T X.565000, Y.4771500
WGS84 43.091561 N, -2.202650 E.
Abiapuntuak Ordizia, Mandubia, Santa Ageda.
Gertu LARRARTE trikuharria, MARAMENDI hego trikuharria, MARAMENDI ipar trikuharria.
Lurraldeak Gipuzkoa.
Kategoriak EHMK.
images
Murumendi
Murumendi tontorra ©inaxio

Mendizale askoren arreta erakartzen duen mendia da hau, izan ere igoera luzea da Itsasondo, Ordizia edo Beasain aldetik abiatuz gero. Ingurukoek ez bezalako itxura ere badu, Itsasondo alde horretara batik bat, karaitzak eutsitako amildegiak eta haitzak agerian dituela ikusten baita Mtik. Mandubia aldeko bidea errazagoa da, gora-behera txikiagokoa eta sarri markatua (Donejakue bidearekin bat egiten du gehienean). Matxinbenta aldetik igotzea da beste aukera, Txarabeltz ere igoaz (igoera nahasiagoa da beharbada). Tontorrean erpin geodesiko zatarra eta buzoiaren aldamenean, bi oroitarri eta ardura handiz landutako norabide mahai polita.

Irudiak

***

****

***











***

***

***

***

***

***

***

***

***

**

***

***

***

***

***

***

***

***

***

Mitologia pixka bat

Joxemiel Barandiaranen _Diccionario Ilustrado de Mitología Vasca_ liburutik:

MURU.—Se llama así un monte de Beasain, en el que existen algunas simas y cuevas. También se llama Murumendi y Burumendi «monte de Muru o Buru».
Su elevado pico (864 m.) es visible de gran parte del Goyerri guipuzcoano.
Las leyendas locales suponen que de una de las cavernas de Muru sale de vez en cuando un genio llamado Sugaar. También dicen que allí vive otro genio al que llaman Mari-muruko «Mari de Muru», Marimunduko «¿Mari del mundo?» y Muruko-dama «dama o señora de Muru». Esta, que muchas veces recorre el firmamento en forma de una hoz llameante y fragua tempestades de granizo y piedra, se presenta en ciertas ocasiones en figura de una mujer hermosa que peina sus cabellos en el portal de su albergue subterráneo. Así la vio un hijo del caserío Mugugüene o Burugüene (Beasain) y se casó con ella. Tuvieron siete hijos. Mari no iba a la iglesia ni siquiera bautizó a sus hijos. Un día el marido se propuso bautizar a éstos en la iglesia del pueblo. Los puso en un carro y juntamente con ellos a su madre a la que sujetó con cuerdas. Iban ya camino de la iglesia, cuando Mari se rodeó de llamas, quemó las ataduras, saltó sobre una peña situada cerca de Murugüena, dejó en ella huellas de un pie y luego voló hacia Muru diciendo: zazpi semeak Zerurako, ni Muru\'rako; Muruguena ez da sekulan eri edo maki gabe izango («los siete hijos para el Cielo, yo para Muru; en Murugüena nunca faltará enfermo o manco»).
Según leyendas recogidas últimamente en las casas de Usurbe, entre las cuales se halla Murugüena, y otras fuentes que se citan en diversos lugares de la colección Eusko-Folklore, Mari se alberga en Murumendi juntamente con otros genios subordinados suyos, allí almacena los tributos que cobra y obsequia con ellos a sus amigos y servidores. Para evitar que Mari enviara algún pedrisco sobre su pueblo, los vecinos de Isasondo, con su cura a la cabeza, subían a Muru todos los años a celebrar una misa y hacer un conjuro en el portal de la caverna de la misteriosa dama: así se decía en los pueblos del contorno de Murumendi, aunque no creo que esto se haya comprobado documentalmente.
Es fama que también los gentiles vivieron en Murumendi. De uno de ellos se dice que lanzó desde allí la gran piedra Saltarri o supuesto menhir de Alotza (prado de Aralar).

murumendi

Oso bista ederrak dituen mendi polita.Irtenaldi laburra Mandubiko gainetik egiteko. Illaun edo Urraki-ra joanez gero goiz pasa polita egiteko aukera

Re: murumendi

Goiko azalpenak oso onak dirudite, Tito Pueyorenak, Mandubiko bentatik Murumendira doazenak. baina ezin dira imprimatu, hau da, imprimatzeko eskatu eta goikoarenak ateratzen dira, hau konpondu al dezakezue??? bestela eskuz kopiatu beharko ditut. mila esker.

Re: Re: murumendi

konponduta dago.
eskerrik asko abisuagatik.
ondo izan.